پاسکاری قیمتی خودرو چه زمانی پایان مییابد؟
۱۱ روز از وعده تعیین و اعلام قیمتهای خودرو میگذرد، اما توپ اعلام قیمتها بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت در حال پاسکاری است.
به گزارش خودروکار، پس از افزایش شدید قیمت خودرو در بازار و درخواستهای خودروسازان برای تعیین قیمت جدید در سال ۹۹ پس از کش و قوسهای فراوان درصد افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور مشخص شد و در جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام شد.
بر این اساس افزایش قیمت محصولات ایران خودرو ۱۰ درصد و محصولات سایپا ۲۳ درصد اعلام و مقرر شد در صورت نیاز هر سه ماه قیمت گذاری بازنگری شود.
در همین جلسه عباس قبادی دبیر وقت ستاد تنظیم بازار اعلام کرد؛ شورای رقابت طی ۲۴ ساعت آینده قیمت جدید خودرو را به خودروسازان ابلاغ خواهد کرد.
اما با گذشت ۱۱ روز از تعیین درصد افزایش قیمت، اما برخلاف صحبتهای گذشته هنوز قیمتهای جدید ابلاغ نشده است و مسئولان وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت زیر بار اعلام و ابلاغ نمیروند و هر دو نهاد توپ را به زمین یکدیگر میاندازند.
پیشتر در این باره مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در خصوص اعلام قیمتهای جدید خودرو در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار مسئولیت تعیین دستورالعمل و اعلام قیمتها به شورای رقابت واگذار شد و شورای رقابت با جلساتی که برگزار کرده است باید قیمت خودروها را اعلام کند.
وی گفته بود؛ باید منتظر ماند تا خودروهایی که مشمول تعیین قیمت هستند از سوی شورای رقابت اعلام شوند تا خودروسازان بتوانند بر اساس این دستورالعمل و قیمتهای مرکز ملی رقابت اقدام لازم انجام دهند.
اما اعلام قیمت خودروها به همین جا ختم نمیشود و صحبتهای معاون امور صنایع وزارت صمت با واکنش رییس شورای رقابت همراه بود.
در این باره رضا شیوا در گفتوگو با میزان اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه سران قوا، شورای رقابت مسئول تدوین دستورالعمل قیمتها و ارسال آن به ستاد تنظیم بازار است.
رییس شورای رقابت با بیان اینکه این شورا وظیفه محوله خود را انجام داده است، افزود: ستاد تنظیم بازار نمیتواند اعلام و تعیین قیمتها را به شورا واگذار و برای آن مسئولیت تعیین کند و هر فردی که این صحبت را کرده ناآشنا به قانون بوده است.
وی با بیان اینکه ورود شورا به تعیین قیمت خلاف قانون است، گفت: شورا دستورالعمل تعیین قیمت را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده و این ستاد باید در ابتدا آن را تایید و سپس ابلاغ کند.
شیوا تاکید کرد: بر اساس ماده ۵۸ اصل اجرای سیاستهای اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی شورای رقابت مسئول تدوین دستورالعمل قیمت است و باید آن را به ستاد تنظیم بازار ابلاغ کند و مباحث دیگر ارتباطی به شورا ندارد.
در حالی اختلاف نظر بین مسئولان وزارت صمت و شورای رقابت موجب اعلام نشدن قیمتها شده است که عدم اعلام قیمتها موجب شده بازار خودرو در سردرگمی به سر ببرد.
این در حالی است که مسئولان وزارت صمت برای فروشندگان درصد مشخصی سود برای فروش خودرو تعیین کردند و به همین دلیل فروشندگان و خریداران سردرگم هستند.
منبع: میزان
انتهای پیام/